Vandaag belde de contactpersoon van een klant van ons op. Hij vroeg mij of het mogelijk was om verwijderde bestanden uit een persoonlijke Onedrive te herstellen van een collega.
Ik wist dat dit mogelijk was, maar nog niet eerder gedaan dus opgezocht en hieronder nu beschreven voor een eventuele volgende keer.
Open het Admin center van Microsoft 365 en ga naar de desbetreffende gebruiker.
Als je bij de desbetreffende gebruiker bent ga je naar Onedrive en klik je op Create link to files.

Als dat gedaan is open je vervolgens het Sharepoint admin center. Klik in dit centrum op More features en daarna op Open onder User profiles.

Klik op Manage User Profiles.

Typ bij Find profiles het desbetreffende profiel in. Eenmaal gevonden, klik hier dan op en klik op Manage Personal Site.

Je hebt nu de pagina van zijn of haar persoonlijke Onedrive voor je. In de nieuwe variant van de Onedrive webversie kan je geen bestanden herstellen. Klik daarom links onderin op Terug naar de klassieke OneDrive-weergave

Als dat is gedaan krijg je de oude versie voor je en kan je klikken op Recycle bin in het linker menu.

Vervolgens kan je vanuit het volgende scherm de desbetreffende bestanden herstellen.